Förstår inte det här

Nästa vecka ska vi utbildas i hur vi får viral snurr på de grejer vi gör.
Av någon som gått MittMedia-kursen och blivit superuser.
Det blir mindre och mindre journalistik i det här jobbet. Det påstås ju att innehållet fortfarande är viktigast. Men det är alltmer uppenbart att det först och främst är antalet klick som premieras. Spelar ingen roll om det bara är skit bakom... än så länge. När folk upptäcker att det alltid är skit bakom, slutar de nog kolla i alla fall.
 
Men hur ska man veta vad folk vill ha? En liten nyhet som jag skrivit för två dagar sedan, om en bensinmack som ska öppna, är mest läst på hela tidningens webb och har varit det hela dagen. Artikeln har delats snart 1 000 gånger.
Hur många kan rimligtvis vara intresserade av det? Okej, att man kanske klickar på den artikel som är mest läst, av nyfikenhet. Man undrar förstås vad det är som så många andra har läst. Men varför dela artikeln, när man märker att det inte är något märkvärdigt?
 
När jag skriver om annat som berör många fler och kan ge stora konsekvenser händer sällan samma sak. Nu är det visserligen alltid Falunyheter, möjligen Borlängenyheter eller Leksands IF, som lyfts fram på webben. Det övriga får oftast en undangömd plats. Cheferna sitter ju där de sitter.
Men hur i all värld kommer det sig då att folk uppmärksammar en liten artikel med en tråkigt bild som handlar om en nyöppnad mack?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0